dlaczego powinieneś prosić zleceniodawcę o feedback

Wykonujesz systematycznie zlecenia dla różnych klientów, a Twoje projekty są akceptowane bez słowa komentarza. Z jednej strony to sytuacja komfortowa – nie musisz zawracać sobie głowy wprowadzaniem poprawek. Jednak spójrz na to z innej perspektywy. Brak feedbacku sprawia, że nie wiesz, gdzie popełniasz błędy, a co za tym idzie, nie możesz poprawić jakości pracy.

Co to jest feedback?

Feedback to pojęcie, które nie dla każdego jest jasne. To nic innego, jak informacja zwrotna. Komunikat ten nie powinien jednak ograniczać się tylko i wyłącznie do tego, że projekt wykonany przez Ciebie jest dobry lub zły. Poprawny feedback to informacja zawierająca konstruktywne wskazówki. 

Istotna jest nie tylko sama warstwa merytoryczna, lecz także sposób, w jaki komunikat zostaje przekazany. Treść powinna odnosić się wyłącznie do konkretnego zadania, a nie do odbiorcy jako całości. Nie można komuś powiedzieć, że źle wykonuje swoje obowiązki. Jeśli przesłany przez copywritera tekst zawiera błędy, to należy się skupić właśnie na tych błędach, a nie na braku predyspozycji zawodowych piszącego. 

Dlaczego powinieneś prosić o informację zwrotną po każdym zleceniu?

Krytyki nikt nie lubi, jednak z konstruktywnego komentarza można wyciągnąć wartościowe wnioski. Będą one podstawą do doskonalenia umiejętności zawodowych. Jeśli nie będziesz wiedzieć, że coś robisz źle, to nie będziesz mógł tego zmienić. I właśnie dlatego, powinieneś prosić o zleceniodawcę o feedback po każdym przesłanym projekcie.

Dowiesz się, gdzie popełniasz błędy

Eliminacja błędów to podstawowy cel feedbacku. W informacji zwrotnej, którą uzyskasz od zleceniodawcy, zostaną zawarte informacje o elementach zlecenia, które wymagają poprawy. Dobrym przykładem będzie praca copywritera.

Otrzymałeś do wykonania projekt zawierający szczegółowe wskazówki. Wykonałeś zlecenie według wytycznych i wysłałeś tekst jeszcze przed upływem ustalonego czasu. Okazuje się jednak, że w przesłanym artykule są błędy – interpunkcyjne, stylistyczne. 

Jeśli zleceniodawca Cię o tym nie poinformuje, to w dalszym ciągu będziesz żył w błogiej nieświadomości, że wtyczka do edytora tekstu bez problemu wyłapuje wszelkie błędy.

Przypadkowe błędy to jeszcze nic strasznego, literówka może zdarzyć się każdemu, a brak przecinka w odpowiednim miejscu, to też nie koniec świata. Są jednak błędy, które możesz (zupełnie nieświadomie), popełniać z uporem maniaka. Złe formatowanie nagłówków to tylko jeden z przykładów.

Zrozumiesz, czego oczekuje zleceniodawca

Kolejna korzyść, jaka wynika z regularnego otrzymywania informacji zwrotnych, to poprawa komunikacji pomiędzy Tobą a zleceniodawcą. Jest to niezwykle istotna kwestia, jeśli planujecie współpracę w dłuższej perspektywie czasu. 

Może się bowiem okazać, że rozumiesz wytyczne do zlecenia zupełnie inaczej, niż osoba, która je stworzyła. Zleceniodawca czasem używa skrótów myślowych lub terminologii, która dla niego jest oczywista, a dla Ciebie może stanowić problem. Owszem, błędy mogą zostać usunięte bez Twojego udziału, lecz wówczas sytuacja ta będzie się powtarzała wraz z każdym kolejnym zleceniem.

Lepsza komunikacja to duża oszczędność czasu dla dwóch stron. Poprawnie skonstruowana informacja zwrotna pozwoli Ci lepiej zrozumieć zleceniodawcę, a przez to ograniczysz liczbę ewentualnych poprawek. W tym czasie będziesz mógł zająć się wykonywaniem kolejnych zleceń.

Zyskasz motywację do dalszego rozwoju

Zrozum, że feedback to nie tylko krytyka. To całościowa ocena wykonanego zadania, ze wskazaniem jego mocnych i słabych stron. Taka informacja zwrotna otrzymana od zleceniodawcy pozwoli Ci określić, w jakim punkcie rozwoju zawodowego jesteś. Dostaniesz jasny komunikat, co zostało dobrze wykonane, a nad czym jeszcze musisz popracować.

Biznes

3
Deleguj zadania i zajmij się rozwojem swojej firmy

Co zrobić, gdy zleceniodawca nie jest skory do oceny Twojej pracy?

Nie licz na to, że każdy zleceniodawca będzie skory do przekazywania informacji zwrotnych. Wiele osób tłumaczy się brakiem czasu. Jeśli spotkasz się z taką sytuacją, to najczęściej wystarczy, że przedstawisz korzyści, jakie daje feedback. Wyjaśnij na spokojnie, dlaczego tak bardzo Ci na nim zależy. Podkreśl, że przyniesie to zyski obydwu stronom!

Jak często prosić o feedback?

Jeśli mimo to, po przesłaniu zlecenia nie trafi do Ciebie komunikat oceniający Twoją pracę, to nie naciskaj na siłę. W najlepszym przypadku wywołasz niekorzystne wrażenie, a w najgorszym – stracisz zleceniodawcę. Jednak od czasu do czasu poproś o ogólną ocenę współpracy. Wystawienie takiej opinii nie powinno stworzyć problemu.

Każdy freelancer powinien dążyć do doskonalenia swoich umiejętności. Samemu trudno jest znaleźć błędy w tworzonych pracach. Niezależnie od tego, czy zajmujesz się grafiką, tłumaczeniami, czy pisaniem tekstów, proś o informację zwrotną!

A jeśli szukasz miejsca, w którym mógłbyś zamieścić swoje portfolio z dotychczas zrealizowanymi projektami, to koniecznie odwiedź nasz serwis! Załóż w nim konto, a zyskasz szansę na ciekawe projekty!

Skomentuj przez Facebook

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.