Copywriter się uczy

Od dłuższego czasu pracujesz jako copywriter, jednak do tej pory na Twoją skrzynkę mailową spływają wyłącznie zapytania ofertowe od klientów z niskim budżetem? Nie jesteś zadowolony z poziomu zarobków, ale nie wiesz co zrobić, żeby zarabiać więcej? Zapoznaj się z naszym poradnikiem i przekonaj się, że wyższe stawki za teksty są w zasięgu Twoich możliwości!

Copywriting – dodatkowe zajęcie czy praca, na której można zarobić?

Coraz więcej osób decyduje się na pracę zdalną i szuka sposobu na to, aby zarobić bez konieczności wychodzenia z domu. Copywriting wydaje się dobrym pomysłem na biznes. Przynajmniej taka opinia panuje powszechnie. Czy jednak rzeczywiście tak jest? Sporo zależy od tego, czy ma to być Twoje główne źródło utrzymania, czy pisanie tekstów chcesz traktować wyłącznie jako sposób na załatanie domowej dziury budżetowej.

Copywriting jako praca dodatkowa

Jeśli copywriting ma być Twoim zajęciem dodatkowym, to wysokość stawek nie będzie mieć dla Ciebie znaczenia, przynajmniej na początku Twojej przygody z pisaniem. Oczywiście to jeszcze nie powód, żeby sięgać po zlecenia z najniższej półki. Ceń swój czas i umiejętności. Jeśli ktoś oferuje Ci głodową stawkę, to omijaj takie projekty szerokim łukiem. Już kilka krótkich zleceń wykonanych w ciągu tygodnia przyniesie Ci satysfakcjonujący zarobek.

Copywriting jako główne źródło utrzymania

Nieco inaczej jest, gdy copywriting ma stanowić Twoje główne źródło utrzymania. W takim przypadku nie możesz poprzestać na łapaniu pojedynczych zleceń. To zdecydowanie za mało, zwłasza gdy zakładasz działalność i musisz zarobić na składki. Będziesz potrzebować starannie zaplanowanej strategii działania, która pozwoli Ci na rozwój zawodowy i systematyczne podnoszenie stawek.

Co zrobić, aby zarabiać więcej jako copywriter?

Wystarczy, że prześledzisz wątki w grupach dyskusyjnych w mediach społecznościowych, a szybko przekonasz się, że pisząc teksty, można zarobić, i to całkiem sporo. Z drugiej strony, zapewne natkniesz się na lament zrozpaczonych copywriterów, którzy narzekają na głodowe stawki i marne zyski. Skąd bierze się ta przepaść? Czy rynek jest aż tak niesprawiedliwy? Nie! Pamiętaj, że Twoja praca jest tyle warta, na ile sam ją wyceniasz.

Podnieś stawki za zlecenia

Jeśli oferujesz stawki na poziomie kilku złotych za 1000 zzs, to nie dziw się, że Twoje konto bankowe jest wiecznie puste. Pisząc słabo opłacane teksty, musisz poświęcić czas nie tylko na samą pracę, lecz również na nieustanne poszukiwanie nowych zleceń. W rezultacie zaczynasz pracować po kilkanaście godzin na dobę. Nie masz czasu na odpoczynek, a Twoje samopoczucie staje się coraz gorsze. To najkrótsza droga do wypalenia zawodowego. Chcesz zarabiać więcej jako copywriter? Podnieś swoje stawki!

Doskonal swoje umiejętności

Nie przesadź jednak w drugą stronę. Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę jako freelancer, a Twój warsztat pozostawia jeszcze wiele do życzenia, to zbyt wysokimi stawkami odstraszysz zleceniodawców. Twoja oferta cenowa musi mieć jakościowe poparcie w portfolio. Pamiętaj, aby ustalać stawki adekwatne do umiejętności. 

Zadbaj o nieustanny rozwój. Czytaj poradniki. Bierz udział w kursach i szkoleniach. Podnoś kompetencje na wszelkich możliwych obszarach. Doskonal zarówno styl, jak i umiejętności pozwalające zdobywać nowych klientów. Jeśli masz problem z niską samooceną, sięgnij po pomoc specjalisty, który pomoże Ci zbudować pewność siebie. Pamiętaj, wokół masz wielu konkurentów i tylko od Ciebie zależy, czy uda Ci się zbudować rozpoznawalną markę.

Wybierz specjalizację

Dotyczy to zarówno rodzaju tworzonych tekstów, jak i tematyki, w której będziesz się poruszać. Na łatwe tematy jest wielu chętnych. Ogłoszenia dotyczące tematów life stylowych, branży odzieżowej czy beauty rozchodzą się szybciej niż ciepłe bułeczki w piekarni. Z kolei ogłoszenia o tematyce technicznej nie cieszą się już tak dużym zainteresowaniem.

Nie jesteś w stanie pisać o wszystkim, zwłaszcza gdy chcesz się skoncentrować na treściach specjalistycznych. Najlepiej opłacana tematyka to artykuły z zakresu prawa czy medycyny. Jednak do ich tworzenia wymagana jest duża wiedza, często poparta wykształceniem kierunkowym. Jeśli nie czujesz się mocny w takiej tematyce, a jednocześnie chcesz dobrze zarabiać, to poszukaj niszy, którą będziesz w stanie zapełnić.

Nie bierz każdego zlecenia, które wpadnie Ci w ręce

Pokusa pisania na każdy temat i realizowania wszystkich dostępnych zleceń to bolączka wielu początkujących copywriterów. Ta droga zaprowadzi Cię jednak co najwyżej do przemęczenia, a nie do zwiększenia zarobków. Zastanów się nad tym, jaka stawka godzinowa Cię satysfakcjonuje. Następnie pomyśl, ile czasu zajmie Ci wykonanie konkretnego zlecenia. 

Nie zawsze wysoka stawka za 1000 zzs przełoży się na dobry zarobek. Jeżeli podejmiesz się realizacji projektu na temat, o którym nie masz żadnego pojęcia, to sam research zajmie Ci sporo czasu. Bierz tylko te zlecenia, które faktycznie są dla Ciebie opłacalne.

Chcesz zarabiać więcej na pisaniu? Daj się znaleźć zleceniodawcom! Dołącz do grona specjalistów, którzy są głodni nowych wyzwań. Już dziś zarejestruj konto w naszym serwisie!

Skomentuj przez Facebook

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.