copywriter w czasie pracy

Chcesz zacząć pracować jako copywriter? Same chęci nie wystarczą. Zanim uda Ci się zdobyć pierwsze zlecenie, musisz solidnie popracować nad swoim warsztatem. Optymalne zaplanowanie ścieżki rozwoju sprawi, że szybciej osiągniesz sukces zawodowy. Ćwicz styl, korzystaj z gotowych poradników i nie unikaj szkoleń!

Czym zajmuje się copywriter?

Myślisz, że copywriter zajmuje się pisaniem tekstów? I tak, i nie. Po części jest to oczywiście prawda, jednak praca copywritera nie ogranicza się wyłącznie do stukania palcami w klawiaturę. Często będziesz też musiał pochylić się nad pracą koncepcyjną. Nie zawsze dostaniesz od klienta szczegółowe wytyczne do tekstu. Czasem będzie też tak, że zostaniesz poproszony o to, aby przygotować np. cały harmonogram wpisów blogowych.

Jakie treści będziesz tworzyć jako copywriter?

Już na samym początku musisz określić, co Cię interesuje. Nie chodzi tylko i wyłącznie o tematykę tekstów – specjalizacja tematyczna to odrębna kwestia. Zdecyduj, w jakich treściach czujesz się najlepiej. Do wyboru masz m.in.:

  • content na strony internetowe,
  • teksty SEO,
  • artykuły blogowe, 
  • artykuły sponsorowane,
  • treści zamieszczane w newsletterach,
  • kreowanie haseł reklamowych, nazw firm,
  • teksty do reklam telewizyjnych, spotów radiowych,
  • scenariusze podcastów.

Zacznij od prostych tekstów. Zbuduj solidne podstawy, na których oprzesz swój dalszy rozwój. 

Jak zdobyć podstawowe kompetencje zawodowe?

Nieustannie ćwicz warsztat. Bez znajomości zasad poprawnej pisowni nie masz co myśleć o dobrze płatnych zleceniach. Klienci coraz częściej przywiązują wagę do jakości otrzymywanych tekstów. Cena zaczyna schodzić na dalszy plan. 

Poza tym copywriting stał się niezwykle popularny jako forma pracy dodatkowej. Będziesz mieć zatem sporą konkurencję. Jeśli nie chcesz zniknąć w szarym tłumie, musisz znaleźć sposób na to, aby się z niego wybić. Rywalizowanie niskimi stawkami to rozwiązanie na krótką metę. Szybko zorientujesz się, że natłok pracy pogarsza Twoje samopoczucie, zwłaszca jeśli nie widzisz efektów w postaci satysfakcjonujących zarobków.

Jaki jest zatem sposób na doskonalenie kompetencji zawodowych? Zajrzyj do wpisu Jak zwiększyć swoje kompetencje kiedy nie ma zleceń? Znajdziesz w nim kilka ciekawych porad. Mały spojler: zainwestuj w szkolenia i codziennie poświęć przynajmniej kilkanaście minut na lekturę wartościowych treści zamieszczanych na portalach tematycznych.

Cechy i umiejętności dobrego copywritera?

Twój sukces uzależniony jest w dużej mierze od Twoich cech i umiejętności. Dobra informacja jest taka, że zarówno jedne jak i drugie możesz wyćwiczyć. Systematyczna praca doprowadzi Cię na szczyt kariery. Oczywiście nie obędzie się bez wysiłku, jednak nikt nie obiecywał, że będzie łatwo.

W zawodzie copywritera nieodzowna jest oczywiście kreatywność, zwłaszcza jeżeli planujesz tworzyć hasła i teksty reklamowe. Szukaj inspiracji w sieci i w świecie realnym. Analizuj, w jaki sposób do konkretnego tematu można podejść w sposób świeży i całkowicie nieszablonowy. Dołącz do grupy organizującej zabawy kreatywne – jest to ciekawy sposób na złapanie nowej perspektywy. Czytaj, szukaj i pytaj. Bądź wiecznie głodny nowych wiadomości!

Przydać się może również umiejętność pracy w grupie, szczególnie osobom, które swoją przyszłość chcą związać ze współpracą z agencjami. Na Twojej drodze stanie wówczas project manager, korektor tekstów i opiekun klienta. Tworząc teksty na strony internetowe, będziesz musiał z kolei współpracować z grafikiem. Pamiętaj, umiejętności miękkie są zawsze w cenie!

Istotna jest także słowność, terminowość oraz dokładne czytanie wytycznych zawartych w briefie. To absolutne podstawy udanej współpracy, zarówno z agencją, jak i z klientem indywidualnym.

Gdzie copywriterzy szukają zleceń?

Umiejętności copywritera nie ograniczają się tylko do pisania wartościowych tekstów. Musisz mieć jeszcze kogoś, kto te teksty będzie chciał od Ciebie kupić. Pozyskiwanie klientów to proces żmudny, zwłaszcza jeśli natrafiasz wyłącznie na osoby, które szukają freelancera do jednorazowego zlecenia.

Jeśli będziesz mieć trochę szczęścia, to uda Ci się nawiązać stałą współpracę z dobrze prosperującą agencją. Wówczas nie będziesz się martwić o klientów. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. W ten sposób trafisz pod czujne oko szefa. A przecież nie po to zostałeś wolnym strzelcem, aby dostosowywać się do korporacyjnego stylu pracy, prawda?

Jest jeszcze inne wyjście z tej sytuacji. Szukaj klientów na własną rękę. Stwórz rozbudowane portfolio, w którym umieścisz najciekawsze teksty, jakie udało Ci się do tej pory stworzyć. Rozwiń umiejętności komunikacyjne. Pamiętaj, że negocjacje biznesowe, to nie pogaduszki z kumplem o wczorajszym meczu. Nie oznacza to jednak, że musisz być sztywny niczym pal. Dostosuj język do oczekiwań odbiorcy, a z pewnością znajdziecie nić porozumienia.

Masz dość pisania tekstów za marne grosze? Sam określ zasady, na jakich chcesz pracować. Załóż konto w naszym serwisie i daj sobie szansę na rozwój kariery zawodowej!

Skomentuj przez Facebook

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.