analysis casual chill reading book studying concept 1

Marketing relacji, czyli dbanie o dobrą komunikację i budowanie relacji z klientem, zapewnia obydwu stronom satysfakcję i możliwość długiej współpracy. Jest to szczególnie istotne dla freelancera, który musi dbać o ciągłość zleceń i powiększanie swojego portfolio. Dowiedz się, dlaczego tak ogromne znaczenie ma dobry kontakt z klientem i jak zbudować z nim długotrwałą relację.

Dlaczego powinieneś zadbać o dobry kontakt z klientem?

Odpowiedź jest prosta: dzięki budowaniu relacji z klientami zwiększasz swoje szanse na zbudowanie solidnej bazy kontaktów. Taka baza zaufanych i zadowolonych klientów zapewni Ci ciągłość zleceń, co naturalnie przyczyni się do wzrostu zarobków i satysfakcji zawodowej. Co ważniejsze, dzięki większej rozpoznawalności Twoich usług na rynku zbudujesz swoją markę osobistą. To z kolei przełoży się na większe możliwości współpracy z innymi ekspertami z Twojej branży, dzięki czemu zdobędziesz duże doświadczenie.

Jak zdobyć zaufanie klienta?

Podstawą każdej relacji jest przede wszystkim zaufanie. Wyobraź sobie, że zepsuła Ci się pralka, a Ty nie wiesz, jak ją naprawić. Musisz wtedy zadzwonić po fachowca. Zastanów się, do kogo szybciej zadzwonisz – do przypadkowej złotej rączki znalezionej w internecie, czy do osoby, którą poleca Twój znajomy? Jeśli kolega powie Ci, że korzystał z usług konkretnego fachowca i nigdy się na nim nie zawiódł, jest większa szansa na to, że Ty również będziesz z niego zadowolony.

Właśnie tak działa budowanie zaufania – klient, który Ci zaufa i będzie zadowolony z Twoich usług, na pewno do Ciebie wróci. Jeśli dopiero zaczynasz pracę jako freelancer i nie wiesz, jak pozyskać pierwsze zlecenia, przeczytaj najpierw nasz artykuł, który Ci w tym pomoże. Następnie dowiedz się, jak zdobyć zaufanie pierwszych klientów, żeby zostali z Tobą na dłużej.

Poznaj klienta i słuchaj jego potrzeb

Pokaż swojemu klientowi, że bardzo zależy Ci na dobrym wykonaniu usługi. Notuj jego wymagania, zawsze bądź otwarty na wszystkie uwagi i pokaż, że jesteś dla niego po to, żeby mu pomóc, nie tylko dać gotowe rozwiązanie. Nie bój się także pytać – nawet, jeśli wydaje Ci się, że to nieodpowiednie, im więcej pytań zadasz, tym bardziej pokażesz, jak bardzo zależy Ci na finalnym efekcie i satysfakcji.

Szanuj klienta i swój czas

Jeśli umawiasz się na spotkanie, najpierw dobrze się do niego przygotuj. Spisz wcześniej na kartce, co chcesz omówić z klientem, jakie masz do niego pytania i dokładnie zaplanuj strategię działania. Szanuj czas swój i klienta. Dzięki temu będziesz dokładnie znał jego oczekiwania, a on będzie wiedział, że ma do czynienia z profesjonalistą, który w pełni poświęca się zleconemu zadaniu.

Bądź ekspertem

Jeśli klient zleca Ci wykonanie usługi, to na pewno chciałby, żeby była ona wykonana w pełni profesjonalnie. Warto zadbać o to, aby miał pewność, że zadania podejmuje się ekspert. Dziel się więc z nim wiedzą, przedstaw mu różne strategie, pokaż, że naprawdę wiesz, co robisz. Jeśli jesteś np. grafikiem komputerowym, pokaż mu swoje portfolio i pokaż innych klientów, którzy są zadowoleni z Twoich usług. Nie bój się chwalić swoją wiedzą, bo to właśnie ona wyróżnia Cię spośród innych.

Traktuj każdego indywidualnie

Indywidualne podejście do klienta jest bardzo ważnym czynnikiem w budowaniu relacji. Zadowolony klient to taki, który będzie miał poczucie, że jego zlecenie zostało potraktowane wyjątkowo. W tym celu za każdym nowym zleceniem postaraj się być oryginalny i wymyślać nowe strategie. Dzięki temu nie tylko staniesz się coraz bardziej elastyczny, lecz także klient poczuje, że jakość obsługi była na jak najwyższym poziomie.

Nie bój się prosić o feedback

Żeby zachęcić klienta do dalszej współpracy, poproś go o feedback, czyli informację zwrotną. Na koniec zlecenia upewnij się, czy jest jeszcze coś, co mógłbyś poprawić lub zapytaj, czy klient jest zadowolony z usługi. W ten sposób sprawisz, że klient naprawdę poczuje się potraktowany indywidualnie i zobaczy, że zależy Ci na efektach pracy, a nie tylko na wykonaniu zadania. W naszym artykule poznasz jeszcze inne powody, dlaczego feedback jest tak wartościowy.

Jak skutecznie powiększać bazę zaufanych klientów?

O powyższych punktach pamiętaj przy każdej konsultacji z klientem. Budowanie relacji to ciągła praca i nowe doświadczenia w kontakcie z każdym człowiekiem. Gdy już nauczysz się budować relacje, Twoja siatka zaufanych zleceniodawców będzie się stale rozwijać, a klienci będą sobie nawzajem polecać Twoje usługi, tak jak Twój znajomy poleca Ci fachowca. Pamiętaj również o tym, żeby wciąż się rozwijać i szukać nowych zleceń także na własną rękę. Na naszym portalu możesz stale zamieszczać ogłoszenia jako freelancer copywriter, grafik, czy programista. Im więcej nowych klientów poznasz, tym szybciej staniesz się rozpoznawalny. Systematyczność w działaniach równa się skuteczność!

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.