Najlepsze narzędzia dla copywriterów

Jeśli papierowy terminarz już dawno przestał Ci wystarczać do tego, aby ogarnąć wszystkie projekty, a Twój słownik ortograficzny po latach spełniania swojej funkcji zasługuje na emeryturę, to pora wdrożyć nowoczesne rozwiązania. Chcesz zwiększyć produktywność i udoskonalić swój warsztat? Poznaj narzędzia dla copywritera, które pomogą Ci wejść na wyższy poziom!

Z jakich edytorów treści warto korzystać?

Gdy mowa o narzędziach dla copywritera, to temat należy zacząć od kwestii fundamentalnej, czyli od programu, który pozwoli Ci stworzyć tekst. Pisanie w notatniku jest jak najbardziej możliwe, jednak wygoda takiego rozwiązania pozostawia wiele do życzenia. Zanim zdecydujesz się na konkretny edytor, zapoznaj się z dostępnymi możliwościami. Wybierz taki produkt, który będzie prosty w obsłudze, a zarazem będzie posiadał wszystkie funkcjonalności, jakich potrzebujesz.

Word – stary znajomy od Microsoftu

Jak pisać teksty, to tylko w Wordzie! A przynajmniej z takim stwierdzeniem spotkasz się rozmawiając z prawdziwymi dinozaurami copywriterskiej branży. Owszem, lata temu, było to w zasadzie jedno z niewielu dostępnych rozwiązań. Jednak rynek narzędzi dla copywriterów od tego czasu ewoluował i pojawiły się na nim inne możliwości. 

Co można zaliczyć do podstawowych zalet Worda? Z pewnością jest to program, który posiada wiele zaawansowanych funkcji, zastanów się jednak, czy ze wszystkich będziesz korzystać. Możliwe, że w Twoim przypadku równie dobrze sprawdzi się jeden z darmowych programów.

Darmowe alternatywy dla Worda

Lubisz pracować w trybie offline i wszystkie pliki chcesz mieć zapisane na dysku komputera? Jest to rozwiązanie o tyle korzystne, że możesz kontynuować pracę nad tekstem nawet w sytuacji, gdy dostawca internetu odetnie Cię od sieci (np. gdy nastąpi awaria podczas burzy). Jeśli zależy Ci przy tym, aby program, z którego korzystasz, był całkowicie darmowy, to zapoznaj się z takimi narzędziami jak Libre Office oraz Open Office. 

A co, jeśli jesteś pasjonatem nowoczesnych technologii i jedynym słusznym podejściem do przechowywania plików jest dla Ciebie wirtualny dysk? Wówczas strzałem w dziesiątkę będzie program Google Docs. Narzędzie to sprawdzi się także w pracy zespołowej. Współdzielenie pliku, komentarze, tryb sugestii, przypisywanie zadań do konkretnych osób – m.in. te funkcjonalności Google Docs’a możesz wykorzystać, aby usprawnić codzienną pracę.

Jak sprawdzić poprawność napisanych tekstów?

Gdy już wydaje Ci się, że tekst jest gotowy, to zanim wyślesz go do klienta, to weź dwa głębsze wdechy. A najlepiej trzy. I przeczytaj tekst jeszcze raz. Ale nie tak pobieżnie, skanując jedynie niektóre fragmenty – przeczytaj go starannie, od deski do deski. Tylko w ten sposób będziesz w stanie wyłapać ewentualne błędy. 

Literówki zdarzają się nawet najlepszym. Jeżeli błąd w wyrazie jest oczywisty, to edytor powinien podkreślić niepoprawne słowo. Gorzej, gdy np. literówka spowoduje, że słowo jest poprawne, jednak zupełnie nie takie, jak być powinno. Taką pomyłkę możesz wychwycić wyłącznie dzięki dokładnej lekturze napisanych treści. 

Jeśli Twoją zmorą są nie tyle literówki, ile błędy interpunkcyjne lub gramatyczne, to warto, abyś podczas korekty tekstu skorzystał z darmowych narzędzi, jakie są dostępne w sieci.

  • Language Tool – program zyskuje na popularności. Możesz przetestować go w darmowej wersji. Gdy uznasz, że spełnia swoje zadanie, wówczas zainwestujesz w wersję płatną. Masz dwie możliwości, aby przy jego pomocy sprawdzić tekst. Albo przekleisz go na stronie programu, lub na bieżąco będziesz weryfikować treści dzięki wtyczce do przeglądarki.
  • Ortograf.pl – jego zaleta, to polski interfejs. Sprawdzi nie tylko ortografię, lecz także wyłapie błędy stylistyczne i gramatyczne. 
  • Grammarly – narzędzie to możesz zainstalować jako dodatek do przeglądarki. Podobnie, jak wtyczka od Language Tool, będzie weryfikować poprawność tekstów na bieżąco. Docenisz to, nie tylko pisząc treści w edytorze, lecz również wówczas, gdy będziesz pisać np. maila do klienta.
  • Jasnopis – program analizuje tekst pod nieco innym kątem niż narzędzia wspomniane wcześniej. Przy jego pomocy jesteś w stanie szybko sprawdzić klasę trudności tekstu. Pamiętaj, że im łatwiejsze będą w odbiorze Twoje treści, tym więcej osób je zrozumie.

Antyplagiat, czyli jak upewnić się, że treści są unikalne?

Na pytanie o to, jakie treści doceniane są przez roboty Google, wszyscy zgodnym chórem odpowiedzą, że wartościowe i unikalne. Może wychodzisz z założenia, że skoro piszesz tekst samodzielnie, to nie może być mowy o żadnym plagiacie. Weź jednak pod uwagę, że zdarzają się sytuacje, w których mimowolnie używamy stwierdzeń zakorzenionych w konkretnej tematyce. 

Jeśli Twój klient jest niezwykle wyczulony na punkcie unikalności treści i stawia przed Tobą wyśrubowane wymagania, to zanim prześlesz gotowy artykuł, sprawdź go w darmowym programie antyplagiatowym. W sieci znajdziesz kilka ciekawych rozwiązań, które w kilka chwil przeanalizują tekst pod kątem unikalności. Możesz skorzystać m.in. z programu Plagiator, Copyspace, Plagiarism Checker. 

Szukasz miejsca, w którym możesz opublikować portfolio? Chcesz trafić ze swoją ofertą do nowych klientów? Sprawdź, jakie możliwości otworzy przed Tobą rejestracja w naszym serwisie!

Skomentuj przez Facebook

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.