branding innovation creative inspire concept

Personal branding jest jedną z najważniejszych czynności, o które powinieneś zadbać jako freelancer. Rynek pracy stawia coraz większe wymagania, a na samozatrudnienie decyduje się coraz więcej osób. Jeśli prowadzisz firmę albo dopiero zaczynasz pracę na własny rachunek, sprawdź, jak powinieneś zbudować swój personal brand, dzięki czemu wyróżnisz się na tle konkurencji.

Co to jest personal branding?

Personal branding to inaczej budowanie marki osobistej. Polega na tym, żeby zaistnieć w świadomości odbiorców – żeby ci wiedzieli, czym się zajmujesz, znali Twoje usługi oraz polecali je sobie nawzajem, a przede wszystkim, żeby chcieli nawiązać z Tobą kontakt. Świetnym przykładem dobrze zbudowanej marki personalnej jest np. Steve Jobs. Gdy słyszysz o Apple, od razu wiesz, kto stoi za stworzeniem rynkowego giganta. Właśnie o to chodzi! Budowa swojego personal brandu jest istotnym elementem, o który powinieneś zadbać, żeby zapewnić sobie ciągłość zleceń oraz większą rozpoznawalność na rynku.

Dlaczego personal branding jest tak ważny?

Budowaniem marki osobistej zajmują się nie tylko duże firmy. Nawet jeśli dopiero zaczynasz karierę jako freelancer, już teraz powinieneś zaplanować swoją strategię budowania wizerunku w twojej branży. Dlaczego jest to tak ważne?

  • dzięki rozpoznawalności zdobędziesz więcej klientów,
  • wzbudzisz zaufanie Twojej grupy docelowej,
  • coraz więcej ekspertów będzie chciało nawiązać z Tobą współpracę,
  • zyskasz nowe doświadczenia i szansę na rozwój,
  • będziesz się cieszyć lepszymi zarobkami!

 

Od czego zacząć budowanie personal brandingu?

Pamiętaj, że nie od razu Kraków zbudowano – personal branding to proces ciągły. Składa się z wielu czynników, a każdy z nich musi być dobrze przemyślany. Gdy zadbasz o wszystkie, nawet się nie obejrzysz, gdy Twoja kariera nabierze rozpędu.

Poznaj samego siebie

Autentyczność to najważniejsza cecha, która jest i zawsze będzie ceniona. Jesteśmy zmęczeni wyretuszowanymi zdjęciami w reklamach, filtrami na instagramie i nieautentycznymi influencerami. Nie staraj się na siłę dopasowywać do wymagań narzucanych przez innych. Pamiętaj przede wszystkim o sobie! Zastanów się, co sprawia, że ludzie Cię lubią. Jakie cechy lubisz w sobie najbardziej? Zapamiętaj to i wyeksponuj podczas budowania swojej marki. Zadbaj o naturalny uśmiech na zdjęciach, ubieraj się w to, w czym najlepiej się czujesz – dzięki temu klienci od razu będą wiedzieli, że mają do czynienia z kimś naprawdę autentycznym.

Bądź widoczny

Żeby Twoi potencjalni klienci mogli Cię dostrzec, musisz zacząć pojawiać się w internecie. W tym celu możesz stworzyć swoją stronę internetową lub fanpage’a (nie publikuj swoich treści na prywatnym koncie, przez to stracisz na profesjonalizmie) albo zamieszczać ogłoszenia jako freelancer. Możesz to zrobić na naszej stronie – jeśli jesteś np. copywriterem albo grafikiem, pozwól poznać innym swoją ofertę! Im więcej ludzi pozna Twoje zdolności, tym większa szansa na zdobycie nowych potencjalnych klientów.

Dziel się wiedzą

To, jak jesteś postrzegany, również stanowi ważny element budowania personal brandu. Zastanów się, komu bardziej byś zaufał – celebrycie, który wypowiada się na temat niezwiązany z jego branżą, czy osobie, która jest ekspertem w swojej dziedzinie? Jeśli masz doświadczenie i dużą wiedzę, dziel się nimi z innymi! Dzięki temu zbudujesz wizerunek eksperta, co z kolei pozwoli Ci zdobyć zaufanie klientów.

Zadbaj o profesjonalizm

Wspominaliśmy wcześniej o ikonie świetnie zrobionej marki osobistej – Stevie Jobsie. Gdy widzisz logo Apple, od razu wiesz, kto za nim stoi. Ty również zadbaj o rozpoznawalność swoich usług. Zaprojektuj logo i twórz spójny wizerunek na wszystkich kanałach w sieci. Zadbaj też o swoje nazwisko, żeby było coraz bardziej rozpoznawalne. W tym celu pojawiaj się na różnych eventach branżowych, promuj swoje usługi i zawsze się przedstawiaj. Dobrym pomysłem jest również zadbanie o profesjonalny wygląd swojej strony na linked.in, dzięki czemu nowo poznane osoby będą mogły mieć wgląd w Twoje doświadczenie zawodowe.

Bądź systematyczny

Systematyczność w działaniach jest bardzo ważna, żeby potencjalny klient wiedział, że wciąż jesteś aktywny na rynku. W tym celu aktualizuj swoje posty na stronie, pokazuj, że Twoje portfolio się powiększa, systematycznie zamieszczaj ciekawostki na temat Twojej pracy. Ciekawy content przykuje uwagę nie tylko klientów, lecz także potencjalnych współpracowników. Jaki powinien być ciekawy content? Przede wszystkim taki, który pozwala na interakcję z użytkownikami. Zadawaj pytania swoim followersom, zamieszczaj ilustracje i oczywiście dziel się wiedzą!

Jak nie budować marki osobistej?

Jesteśmy tylko ludźmi, więc każdy z nas czasem popełnia błędy. Jeśli jednak poznasz je lepiej zanim zaczniesz budować markę osobistą, pozwoli Ci to uniknąć rozczarowań. Najlepiej przecież uczyć się na cudzych błędach niż na swoich! Poznaj więc doświadczenia innych i zobacz, jakie dobre cechy powinien mieć freelancer, a jakich mieć nie powinien. Oprócz tego wystrzegaj się kilku grzechów, które mogą zaszkodzić Twojej marce osobistej:

  • nie pisz dla wszystkich, poznaj lepiej swoich odbiorców i skup się tylko na nich,
  • nie zapominaj o kulturze osobistej na wszystkich kanałach, nie tylko w mediach społecznościowych,
  • nie udawaj kogoś, kim nie jesteś – zasada autentyczności!
  • nie bój się wyzwań. Jeśli jakieś zlecenie wydaje Ci się wymagające, tym bardziej się go podejmij. Dzięki temu nabierzesz więcej doświadczenia, a w przyszłości rozszerzysz ofertę Twoich usług!

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.