Praca copywritera – lepiej rozliczać

Niezależnie od tego, czy pracujesz na etat, czy jesteś wolnym strzelcem, to zapewne interesuje Cię to, aby za wykonaną pracę otrzymać jak najwyższe wynagrodzenie. Zastanawiasz się, jak kwestia rozliczeń wygląda u copywritera? Sprawdziliśmy dostępne modele i przy okazji wyjaśniamy, jakie aspekty brać pod uwagę wyceniając zlecenie.

Czym zajmuje się copywriter?

W największym uproszczeniu można stwierdzić, że copywriter zajmuje się tworzeniem tekstów publikowanych w sieci. Osoby postronne, które z tym zawodem nie mają zbyt wiele wspólnego, mogą z nazwy próbować wnioskować, że copywriter ma banalne zadanie – kopiowanie treści. Tak nie jest. Podstawą pracy każdego copywritera jest tworzenie unikalnych tekstów. Plagiaty są ścigane zarówno przez zleceniodawców, jak i przez roboty Google. 

Jakie teksty tworzy copywriter?

Jeśli chcesz zostać copywriterem, to nie musisz do perfekcji opanować różnych form słowa pisanego. To nie jest tak, że każda osoba, które tworzy teksty do sieci, odnajduje się tak samo dobrze w treściach reklamowych i poradnikowych. Są specjaliści od kreowania haseł reklamowych, jak i osoby, które piszą wyłącznie teksty eksperckie na określony temat.

Praca copywritera polega w dużej mierze na tworzeniu:

  • tekstów preclowych (takie zlecenia pojawiają się coraz rzadziej, jednak wciąż możesz się z nimi spotkać),
  • tekstów zapleczowych,
  • artykułów,
  • wpisów blogowych,
  • tekstów poradnikowych,
  • opisów kategorii i produktów dla branży e-commerce,
  • haseł reklamowych,
  • nazw firm.

Zanim obierzesz swoją drogę rozwoju i wypracujesz na tyle silną markę, że będziesz mógł przebierać w zleceniach, zapewne czeka Cię w pierwszej kolejności przygoda z tekstami różnego rodzaju. Zaczynaj od tych najprostszych, to na nich najłatwiej wyszkolisz warsztat. 

Jak rozlicza się copywriter?

Jest kilka metod, przy pomocy których copywriter może wyceniać swoją pracę. To, na jaką się zdecydujesz, zależy w dużej mierze od charakteru samego zlecenia, jak i od tego, co uda Ci się ustalić z klientem. To często właśnie zleceniodawca stara się z góry narzucić określoną (jego zdaniem najlepszą) formę rozliczeń. Jeśli dany model z jakichś powodów Ci nie odpowiada – negocjuj. 

Rozliczenie za liczbę znaków

W tym przypadku wyznacznikiem ostatecznej ceny zlecenia będzie liczba napisanych przez copywritera znaków. Jednak i ta forma ma kilka odmian. Możesz zdecydować się na to, aby liczyć określoną sumę za:

  • 1000 znaków ze spacją,
  • 1000 znaków bez spacji,
  • słowo.

Od dawna najpopularniejszym sposobem rozliczeń jest właśnie ustalona stawka za 1000 znaków ze spacją. Forma ta nie odpowiada jednak niektórym zleceniodawcom, ponieważ daje pole do nadużyć. Freelancer może starać się na siłę upychać słowa w tekście, tylko po to, aby sumarycznie wyszło więcej znaków. Bo więcej napisanych liter, to dla niego większy zarobek. 

Rozliczenie za przepracowany czas

O ile wśród grafików czy programistów taki model rozliczeń jest popularny i funkcjonuje dosyć sprawnie, o tyle wśród copywriterów nie cieszy się zbyt dużą popularnością. Owszem, wyceniając swoją pracę, copywriter bierze pod uwagę czas potrzebny np. na research. Nie rozlicza się jednak za liczbę przepracowanych godzin, a modyfikuje stawkę za 1000 znaków ze spacją w zależności od tego, jak dużo czasu zajmie mu napisanie takiego fragmentu tekstu.

Jeśli biegi długodystansowe są Twoim hobby, to teksty na ten temat możesz napisać szybko i nie ucierpi na tym ich warstwa merytoryczna. Przecież godzinami rozprawiasz ze znajomymi na temat najnowszej kolekcji butów do biegania w trudnym terenie. Stworzenie profesjonalnego opisu takich butów na potrzeby sklepu internetowego zajmie Ci, przykładowo 30 minut. 

Zupełnie inaczej będzie się przedstawiała sytuacja, gdy otrzymasz od zleceniodawcy projekt do realizacji, w którym Twoim zadaniem będzie stworzenie opisów butów wspinaczkowych. Taki sam rodzaj zlecenie, podobna tematyka (sportowa), jednak zupełnie inna dyscyplina, na której temat nie wiesz praktycznie nic. Na stworzenie takiego opisu będziesz potrzebować trzy razy więcej czasu, zatem i Twoja stawka powinna za 1000 znaków ze spacją, powinna być w tym przypadku trzykrotnie wyższa.




Rozliczenie za cały projekt

Rozliczenie za projekt lub za cały tekst jeszcze nie jest częstym zjawiskiem, jednak wszystko wskazuje na to, że to właśnie ta forma zyska w najbliższym czasie na popularności. Jest to rozwiązanie korzystne zarówno z punktu widzenia usługodawcy, jak i zleceniodawcy. Niweluje pole do ewentualnych nadużyć. Jeszcze przed podjęciem zlecenia ustalana jest jego ostateczna cena. Copywriter nie ma pokusy, aby lać wodę, a jego zadaniem jest stworzenie tekstu, który wyczerpuje dany temat.

Rozliczenie abonamentowe

Jest jeszcze jedna forma rozliczeń praktykowana przez copywriterów, a mianowicie rozliczenie abonamentowe. W ten sposób wycenia się i rozlicza głównie współpracę trwającą kilka miesięcy. Może to być przykładowo prowadzenie firmowego bloga lub tworzenie serii postów do mediów społecznościowych. Najczęściej, w ramach zlecenia, zadaniem copywritera jest nie tylko stworzenie samych treści, lecz również np. ułożenie content planu uwzględniającego harmonogram poszczególnych publikacji.
Chcesz wiedzieć, jak swoją pracę wyceniają inni copywriterzy? Sprawdź oferty zamieszczone w naszym portalu!

Skomentuj przez Facebook

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.