home office

W czasie pandemii praca w trybie home office zyskała na popularności. Co ciekawsze, nic nie wskazuje na to, aby tendencja ta miała się odwrócić. Wykonywanie obowiązków zawodowych z domowego zacisza jest z jednej strony niezwykle wygodne. Z drugiej strony, jest to też nie lada wyzwanie. Podpowiadamy, jak ogarnąć pracę z domu i przy tym nie zwariować!

Efektywna praca z domu – od czego zacząć?

Sposób organizacji pracy zdalnej w dużej mierze zależy od rodzaju Twoich obowiązków zawodowych i od tego, czy jest to okres przejściowy, czy w przytulnym gabinecie planujesz zadomowić się nieco dłużej. 

Dla niektórych praca w domu to spełnienie marzeń: na sen można przeznaczyć odrobinę więcej czasu, nie trzeba tracić cennych minut na dojazd do firmy, nie trzeba też zbytnio przejmować się outfitem. Takie podejście może jednak okazać się niezwykle zdradliwe. Gdy zaczniesz do komputera siadać w piżamie, nie wyznaczysz konkretnych godzin pracy i pozwolisz domownikom naruszać Twoją przestrzeń, w której starasz się wykonywać obowiązki zawodowe, to granica pomiędzy pracą a życiem prywatnym zatrze się bardzo szybko. A Ty zaczniesz popadać w coraz głębszą frustrację. 

Zależy Ci na maksymalnej efektywności pracy? Postaw na odpowiednią organizację czasu i przestrzeni!

  • Zadbaj o odpowiednie miejsce do pracy.
  • Stwórz harmonogram dnia.
  • Pamiętaj o codziennych rytuałach.
  • Rób przerwy w pracy, ale nie rozpraszaj się domowymi obowiązkami.
  • Zatroszcz się o relacje

Jeśli od podstaw zorganizujesz swoje życie zawodowe w trybie home office, to jest spora szansa, że uda Ci się znacznie podnieść efektywność. Pozbędziesz się zbędnych rozpraszaczy i zadbasz o to, aby czas przeznaczony na pracę nie przenikał się z czasem dla rodziny.

Zadbaj o odpowiednie miejsce do pracy

Masz w swoim domu wydzieloną przestrzeń do pracy, czy może siadasz przed komputerem tam, gdzie akurat jest szansa na odrobinę spokoju? Pamiętaj – jeżeli zależy Ci na efektywności, to wykonywanie obowiązków zawodowych na sofie w salonie lub przy kuchennym stole, nie będzie najlepszym pomysłem. 

Oddzielny pokój z przeznaczeniem na gabinet to luksus, na który nie każdy może sobie pozwolić. Miej jednak na uwadze, że w warunkach pracy zdalnej, własne biurko z wygodnym krzesłem to absolutne minimum, z którego nie możesz zrezygnować. Postaraj się też o to, aby domownicy uszanowali czas, który przeznaczasz na wypełnianie obowiązków zawodowych. 

Kamil Feliszewski

Wyślij wiadomość

Ewelina Sikora

Wyślij wiadomość

Stwórz harmonogram dnia

Pracujesz czasami bladym świtem, a niekiedy zdarza Ci się kończyć pracę o północy? Brak wypracowanego rytmu dnia nie wróży nic dobrego. Jest to najkrótsza droga do przemęczenia. Ustal grafik codziennych obowiązków. Wyznacz pory, w których pracujesz. W zależności od Twoich preferencji może to być 8 godzin w jednym bloku lub kilka godzin przepracowanych z rana i kilka po południu. Konfiguracja jest dowolna, jednak pamiętaj, aby były to w miarę stałe pory. Dzięki temu łatwiej będzie Ci rozgraniczyć życie zawodowe od prywatnego.

Pamiętaj o codziennych rytuałach

Nie zależnie od tego, czy jesteś grafikiem, copywriterem, tłumaczem czy może zajmujesz się marketingiem internetowym – trzymaj się codziennych rytuałów. Wizja pracy spod pierzyny kształtuje się nad wyraz kusząco, jednak nie daj się omamić pozorom – im więcej pozornej wygody, tym dogodniejsze warunki do pielęgnacji wewnętrznego lenia. Mimo że nie musisz wychodzić z domu, to zadbaj o swój wygląd. Nie siadaj do pracy w piżamie. Domowy dres też zostaw na sobotnie leniuchowanie przed telewizorem. Gdy siadasz do pracy, to ubierz się jak do biura. Możliwe, że dzięki temu Twój umysł szybciej przeskoczy w tryb wykonywania obowiązków zawodowych.

Rób przerwy w pracy, ale nie rozpraszaj się domowymi obowiązkami

Jeśli pracujesz w domu już od dłuższego czasu, to zapewne nie raz zdarzyło Ci się słyszeć od rodziny lub znajomych, że jesteś w komfortowej sytuacji, bo „masz czas na wszystko”. Przecież to żaden problem, aby w „tak zwanym międzyczasie” wyprowadzić psa na spacer, zająć się dzieckiem, nastawić pranie czy ugotować obiad.

Problem polega jednak na tym, że każde rozproszenie uwagi ma swoją cenę. Może i włączenie pralki faktycznie zajmie trzy minuty, jednak czas, który poświęcisz na to, aby wrócić do pełnej koncentracji, będzie o wiele dłuższy. Przerwy w pracy są istotne. Przez kilka minut możesz nieco odpocząć, złapać kilka relaksujących oddechów, rozprostować kości. W miarę możliwości nie opuszczaj jednak swojego kącika pracy, tak na wszelki wypadek, aby nie pochłonęła Cię np.sterta brudnych naczyń w zlewie.

Zatroszcz się o relacje

Człowiek to istota społeczna. Gdy pracujemy w domu, to znacznie ogranicza się nam krąg osób, z którymi na co dzień stykami się twarzą w twarz. Dla niektórych może to być największa bolączka pracy zdalnej. Co możesz zrobić, aby nie popaść w marazm i odosobnienie? Zatroszcz się o relacje – zarówno ze znajomymi, jak i z osobami, z którymi współpracujesz. Spotkania na wideokonferencjach, chociaż są namiastką relacji budowanych w realu, mogą okazać się niewystarczające. Jeżeli masz tylko taką możliwość, to od czasu do czasu zorganizuj wspólne wyjście na kawę ze współpracownikami.

Skomentuj przez Facebook

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.