Ux design

Treść – wbrew pozorom, to właśnie w niej wciąż drzemie moc przekazu sprzedażowego. Ze wszech stron jesteśmy atakowani atrakcyjnymi grafikami, które mają przykuć naszą uwagę. Okazuje się jednak, że krótkie zdanie, jedno hasło – potrafi zapaść w pamięć głębiej, niż niejeden obraz. 

UX writing – nowe pojęcie o potężnej mocy

Sam marketing internetowy, przynajmniej w naszym kraju, nie ma jeszcze głęboko zakorzenionej tradycji. Na szerszą skalę mamy z nim bowiem do czynienia zaledwie od kilkunastu lat. Jednak zdążyliśmy się przyzwyczaić do reklam w sieci czy do sprzedażowego charakteru treści prezentowanych na firmowych stronach internetowych. 

Im bardziej jednak rozwija się digital marketing, tym więcej pojęć pojawia się w żargonie specjalistów. Część z nich pozostaje zupełnie niezrozumiała dla osób spoza świata marketingowego. Czym jest microcopy? Co kryje się pod tajemniczym pojęciem UX writingu? Wyjaśnieniem tych zagadnień postanowiliśmy się zająć w poniższym artykule. 

Doświadczenie użytkownika stawiane na pierwszym miejscu

Już od jakiś czas temu, specjaliści od marketingu i wszelkiej maści reklamy zrozumieli, że aby przekaz reklamowy przyniósł oczekiwany efekt, czyli spowodował określoną reakcję u odbiorcy (w skrócie – doprowadził do konwersji), to w centrum procesu tworzenia kreacji reklamowej nie może trwać wyłącznie zamysł autora (choćby był najlepszy pod sklepieniem niebieskim), lecz w centrum trzeba postawić odbiorcę i jego doświadczenia.

UX writing to nic innego, jak tworzenie treści, które są wartościowe z punktu widzenia użytkownika. Można się na nie natknąć zarówno w aplikacjach mobilnych, jak i na stronach internetowych. Pojawiają się również w interfejsach nowoczesnych urządzeń. Jak na dłoni widać, że UX writing ma niezwykle uniwersalne zastosowanie. Jaki jest zatem element wspólny tych treści? Mają one pozytywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika i ułatwić mu korzystanie z aplikacji czy poruszanie się po stronie internetowej.

UX writing – jaki ma cel?

Przyzwyczailiśmy się do sytuacji, że w dzisiejszych czasach, niemal każdy ma swobodny dostęp do Internetu i bez problemu potrafi obsługiwać czy to laptopa, czy smartfon. Urządzenia te pozwalają na przeglądanie treści dostępnych w sieci czy korzystanie z aplikacji ułatwiających codzienne funkcjonowanie. Co jeżeli jednak wciąż są osoby, dla których nawet intuicyjnie zaprojektowana strona internetowa czy aplikacja stanowi wyzwanie nie do przejścia? 

Właśnie w tym momencie przychodzi z pomocą sprawne microcopy. Zadaniem krótkich tekstów nawigacyjnych jest poprowadzenie użytkownika za rękę przez interfejs strony internetowej czy aplikacji mobilnej. Można zatem wskazać na jeden nadrzędny cel UX writingu. Jest nim taka kreacja treści, która przekłada się w prosty sposób na poprawę intuicyjności aplikacji/strony internetowej.

Jak wygląda microcopy?

Ux writing i microcopy to nazwy, które są stosowane zamiennie. Cechą charakterystyczną takich treści jest krótka forma. Stworzone komunikaty powinny być maksymalnie proste w przekazie oraz krótkie. Zwięzłe zdanie, pojedyncze hasła, wezwania do określonego działania – to właśnie są treści określane jako microcopy. 

Stosowanie microcopy jest korzystne z biznesowego punktu widzenia. Powinno Ci zależeć na tym, aby stworzony przez Ciebie serwis internetowy był maksymalnie przyjazny dla użytkownika. Jeżeli potencjalny odbiorca Twoich treści będzie miał problem z tym, aby maksymalnie szybko odnaleźć się na stronie i przejść do sekcji, która go interesuje, to prawdopodobnie bardzo szybko opuści Twoją witrynę, a Ty zamiast rosnącego wskaźnika konwersji ujrzysz w statystykach internetowych szybujący w górę współczynnik odrzuceń.

Dlaczego warto stosować microcopy?

Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale prawidłowe formułowanie elementów nawigacyjnych, zarówno na stronie internetowej, jak i w aplikacji mobilnej, może mieć bezpośrednie przełożenie na wielkość sprzedaży! Zastanawiasz się, jaka jest zależność?

Załóżmy, że klient, który już prawie jest zdecydowany na to, aby skorzystać z oferty zaprezentowanej na Twojej stronie internetowej, postanowił przed podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej, sprawdzić jeszcze jeden szczegół znajdujący się w opisie na karcie produktu. Jednak jest już w koszyku zakupowym. Jeżeli nie będzie w stanie szybko i sprawnie znaleźć drogi do opisu, na którym wcześniej się znajdował, gdy zawiodą elementy nawigacyjne, to wówczas rośnie prawdopodobieństwo, że koszyk zakupowy zostanie porzucony. Frustracja spowodowana brakiem intuicyjności nawigacji w serwisie przeważy nad chęcią zakupu określonego produktu czy usługi.

Z drugiej strony – jeżeli wszystko przebiegnie szybko, gładko i sprawnie, to klient będzie pod pozytywnym wrażeniem intuicyjności Twojej strony internetowej i wielce prawdopodobne jest to, że poinformuje o tym fakcie swoich bliższych i dalszych znajomych.
Zależy Ci na tym, aby Twój serwis był maksymalnie przyjazny dla użytkowników? Chcesz zwiększyć szansę na to, że każde odwiedziny zakończą się oczekiwaną konwersją? Już dziś wybierz freelancera, który zadba o to, aby klient był na Twojej stronie prowadzony za rękę! Postaw na profesjonalne microcopy!

Skomentuj przez Facebook

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.