agencja vs freelancer

Potrzebujesz zlecić stworzenie projektu strony internetowej? A może szukasz kogoś, kto poprowadzi dla Twojej firmy kampanię reklamową w mediach społecznościowych? Możesz zdecydować się na współpracę z agencją lub z freelancerem. Postanowiliśmy sprawdzić, która z tych opcji okaże się dla Ciebie korzystniejsza.

Kim jest freelancer?

Freelancerzy są często nazywani także wolnymi strzelcami. To specjaliści, którzy nie są na stałe związani umową z jedną konkretną firmą. Swoje usługi świadczą różnym klientom i samodzielnie troszczą się o ich pozyskiwanie. 

O współpracy z freelancerem możesz pomyśleć, gdy potrzebujesz zlecić:

  • stworzenie lub pozycjonowanie strony internetowej,
  • prowadzenie kampanii reklamowej Google Ads lub Facebook Ads,
  • opiekę nad firmowym profilem w mediach społecznościowych,
  • stworzenie tekstów ofertowych lub sponsorowanych,
  • wykonanie zdjęć produktowych, 
  • i wiele innych.

Freelancerzy to m.in. wszelkiej maści graficy, copywriterzy, pozycjonerzy, marketingowcy, wirtualne sekretarki czy fotografowie. To specjaliści, którzy nie chcą pracować w sztywnych ramach czasowych. Nie interesuje ich nudny etat i wyrabianie normy pracowniczej. To osoby ambitne, które chcą dawać z siebie jak najwięcej. W końcu ich zarobek, także przyszły, zależy od tego, czy klient będzie zadowolony.

Współpraca z agencjami

Na drugim biegunie możliwości znajdują się agencje. W ostatnich latach firm świadczących usługi związane z tworzeniem i pozycjonowaniem stron internetowych, prowadzących działania marketingowe czy zajmujących się realizacją nagrań wideo, powstało bardzo wiele. W trakcie poszukiwań agencji możesz natknąć się na mniejsze i większe projekty. 

Najmniejsze agencje to zespoły kilkuosobowe, które najczęściej powstają w wyniku podjęcia współpracy przez kilku freelancerów. Początek drogi biznesowej sprzyja kameralnej atmosferze, bezpośrednim relacjom z klientami, a także stosunkowo niskim kosztom. 

Większe agencje to często raczkujące korporacje zatrudniające minimum kilkadziesiąt osób. Są to prężnie działające firmy, zajmujące się przeważnie realizacją dużych projektów. Duże agencje mają często większe koszty, a co za tym idzie – wyższa jest także cena świadczonych przez nie usług. 

Agencja czy freelancer? Która współpraca będzie korzystniejsza?

Sporo zależy od tego, jaki projekt chcesz zlecić do realizacji. Jeżeli do wykonania konkretnego zadania potrzebujesz specjalistów z kilku dziedzin, którzy będą tworzyli ze sobą zgrany zespół, to korzystniejsza może się okazać współpraca z agencją niż z kilkoma wolnymi strzelcami. Jednak w innych przypadkach wydaje się, że to freelancer stoi na wygranej pozycji.

Współpracujesz z freelancerem? Zapłacisz mniej

Jest duża szansa, że gdy zlecisz wykonanie projektu freelancerowi, to taka współpraca okaże się tańsza. Wolny strzelec nie często pracuje z własnego mieszkania, nie musi zatem wynajmować biura. Ma mniejsze koszty, a przez to może oferować swoje usługi w korzystniejszej cenie. Oczywiście, wszystko zależy od konkretnej oferty. Czasami może się zdarzyć, że niewielka agencja będzie oferować usługi w podobnej cenie. 

Bezpośredni kontakt ze specjalistą

Współpraca z freelancerem to jeszcze jedna korzyść. Otóż niezależnie od tego, czy zlecenie dotyczy wykonania strony internetowej, czy stworzenia tekstów reklamowych, dokładnie wiesz, kto jest odpowiedzialny za wykonanie konkretnego zadania. Masz bezpośredni kontakt z tą osobą i możesz przedstawić jej swoje oczekiwania. Gdy współpracujesz z agencją, to najczęściej jedyną osobą, która się z Tobą kontaktuje, jest opiekun klienta.

Bezpośredni kontakt to także szansa na to, aby sprawdzić, czy dana osoba pracuje w stylu, który Ci odpowiada. Nie chodzi tylko o copywriterów piszących bardziej encyklopedycznie czy z humorystycznym zacięciem. Aspekt ten istotny jest również przy wyborze grafika – niektórzy preferują minimalistyczne projekty graficzne, inni z kolei wolą barwną kolorystykę. Czasami chwila rozmowy jest w stanie powiedzieć więcej o twórcy niż przeglądanie niezwykle rozbudowanego portfolio.

Freelancer to jednoosobowa marka

Każdy klient dla freelancera jest na wagę złota. Specjaliści, którym zlecisz projekt, zaangażują się w niego z całą mocą. Wciąż bowiem można spotkać się z sytuacją, że wolny strzelec stoi nieco niżej w hierarchii niż agencja. Może to być związane z niższymi nakładami na marketing. Agencje mogą zainwestować w działania reklamowe na szeroką skalę. Dzięki temu ich rozpoznawalność rośnie. 

Freelancer samodzielnie musi zapracować na swoją markę. W dużej mierze zdobywa klientów dzięki poleceniom. Możesz mieć zatem pewność, że starając się o Twoją dobrą ocenę wykonanego zadania, dołoży wszelkich starań, aby jak najlepiej wywiązać się z podpisanej umowy.

Szukasz freelancerów, którzy spełnią Twoje oczekiwania i wykonają zlecone zadania na najwyższym poziomie? Koniecznie sprawdź specjalistów zarejestrowanych w naszej bazie!

Zaloguj się




Zarejestruj się




Resetuj hasło

Proszę wpisać nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z linkiem do ustawienia nowego hasła.